Eerste bruiswaterapparaat gemaakt van biocomposiet, een slim alternatief voor fossiel plastic, wint Red Dot Design Award 2021

De Mysoda Woody bruiswatermaker, heeft de Red Dot Design Award Product Design 2021 gewonnen in de categorie keukenapparatuur en accessoires.

De Red Dot Award: Product Design, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1955, beoordeelt elk jaar de beste producten en wordt beschouwd als een van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld. De Red Dot Award is een kwaliteitszegel die alleen toegekend wordt aan producten met een uitstekend design.

De Red Dot Award Product Design wordt door een internationaal 50-koppige panel toegekend aan de beste producten van het jaar. Het evaluatieproces is gebaseerd op verschillende beoordelingscriteria die voortdurend worden aangepast aan nieuwe technische, sociale, economische en ecologische vereisten. Ze bieden een oriëntatiekader, dat door elk individueel jurylid wordt aangevuld op basis van zijn of haar expertise en sociaal-culturele achtergrond. De beoordelingscriteria zijn onder meer: mate van innovatie, functionaliteit, formele kwaliteit, ergonomie, duurzaamheid, symbolische en emotionele inhoud, product periferie, zelf verklarende kwaliteit en ecologische compatibiliteit.

Mysoda, niet alleen stijlvijl maar ook slim, smakelijk en milieuvriendelijk:

Uniek is dat de Mysoda Woody bruiswaterapparaten vervaardigd zijn uit bijna 100% hernieuwbaar biocomposiet, een ecologisch en innovatief alternatief voor fossiel plastic. Traditioneel worden dit soort kleine keukentoestellen gemaakt van plastic op fossiele basis. Mysoda biedt nu een duurzaam alternatief en brengt met zichtbare houtvezels en een milde geur van hout een stukje bos naar uw aanrecht. ​

Het biocomposiet dat voor de Mysoda Woody bruiswatermakers wordt gebruikt, is net zo sterk als plastic, maar is niet schadelijk voor de planeet. Het bestaat uit 60% polypropyleen (gemaakt van dennenolie) en 40% houtvezel. Beide grondstoffen zijn bijproducten van de zagerij- en pulpindustrie en daarom hoeven er geen bossen meer te worden gekapt.

De houtvezels die in het biocomposiet worden gebruikt, verspreiden een delicate geur en kan subtiel worden gevoeld op het matte oppervlak van de bruiswatermaker. Het Woody toestel is verkrijgbaar in vijf kleuren: zwart, wit, roze, lichtgroen en grijs. De kleine houtvezels zorgen voor een uniek oppervlak voor elk apparaat.

Het kostte tijd om met dit nieuwe materiaal te werken. We hebben talloze prototypes gemaakt om ervoor te zorgen dat we de vorm en het materiaal konden repliceren zoals we dat wilden. Het resultaat is dat we nu een mooi, slank apparaat hebben met een oppervlak dat een authentieke geur en gevoel van hout uitstraalt. Drie jaar lang hebben we compromisloze productontwikkeling doorgevoerd en hebben samen met onze partners niet alleen een mooi ontwerp, maar ook een apparaat gemaakt van milieuvriendelijke materialen. “We zijn erg trots op de Red Dot Design Award en deze internationale erkenning”, zegt Uyttenhove Dirk, CEO Mysoda België en Frankrijk.

Woody eenvoudig in gebruik:

Het gebruik van een Mysoda Woody apparaat is opmerkelijk eenvoudig. Het is bijzonder stil en heeft een makkelijk te gebruiken quick-lock-flesmechanisme. Uiteraard is er geen elektriciteit nodig om een fles bruisend water te bereiden.

Het pakket bevat een bruiswatermaker, een herbruikbare 1L-waterfles en een hervulbare CO2-cilinder die tot 60L sprankelend bruiswater kan maken.

Zelf bruiswater en frisdrank maken:

Water is het belangrijkste bestanddeel van het menselijk lichaam en één van de belangrijkste bronnen van mineralen. Mysoda heeft de ambitie om onze drinkgewoonten slimmer, smakelijker en milieuvriendelijker te maken. Met Mysoda maak je thuis zelf sprankelend water. Puur of met een smaakje naar keuze. Met de Mysoda concentraten kun je smaak toevoegen aan je sprankelende water en zo je eigen frisdrank creëren. Bruiswater en frisdrank maak je dus gewoon zelf, en je hoeft geen (plastic) flessen meer aan te slepen. Met de Mysoda herbruikbare waterflessen bespaart een gemiddeld gezin meer dan 1000 flessen in 3 jaar. ​

Herbruikbare waterflessen en ruilsysteem voor CO2- flessen:

Mysoda's herbruikbare waterflessen zijn compatibel met alle Mysoda bruiswatermakers. Zowel de fles als de bruiswatermaker hebben een quick-lock mechanisme waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn. De fles is BPA-vrij. De hoeveelheid plastic in de dop en de bodem werd verminderd door het grootste deel te vervangen door biocomposiet op basis van hout.

De met water gevulde waterfles bewaart u in de koelkast en wanneer u wilt genieten van een fris, bruisend drankje, voegt u eenvoudigweg een hoeveelheid koolzuurgas toe. De vervaltijd van het product is op de fles aangegeven, waarna het aan te raden is om deze te vervangen door een nieuwe. Was de waterflessen niet in te heet water of in de vaatwasmachine.

Met een CO2- cilinder bespaar je ongeveer 40 flessen van 1,5 liter of 180 traditionele blikken. Er is een ruilsysteem opgezet door Mysoda. De lege cilinder wordt op het verkooppunt geruild voor een volle cilinder, alleen voor de prijs van het gas. De Mysoda cilinders worden gevuld in Comines.

Mysoda smaken:

Om heerlijke smaken aan je bruisend water toe te voegen, kies je gewoon een Mysoda concentraat en voeg je die toe aan jouw vers gemaakt sprankelend water. Er zijn maar liefst 10 smaken beschikbaar: of je nu zin hebt in een Mysoda cola of meer in de mood bent voor een Mysoda Mojito mint, thuis een verfrissende frisdrank maken is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Een enkele Mysoda-fles smaakconcentraat is genoeg om tot 11 liter kant-en-klare drank te maken voor elke smaak. De Mysoda smaken worden aangeboden in glazen recycleerbare flessen. Mysoda smaakjes worden in samenwerking met La Maison Guiot - onderdeel van de Monin group - in Frankrijk geproduceerd.

Over Red Dot Award:

Red Dot Award, opgericht in 1955, is een van de meest gerespecteerde internationale ontwerpwedstrijden ter wereld en wordt georganiseerd door het Design Zentrum North Rhine Westfalen in Essen, Duitsland.

Over Mysoda

Mysoda is een van oorsprong Fins merk, dat ook in België verkrijgbaar is.

Mysoda groeit sterk daar de populariteit van zelfgemaakt bruiswater en het toenemende milieubewustzijn van de consument. Mensen willen steeds vaker onnodig plastic verbruik en het transport van flessen vermijden.

Mysoda-producten zijn verkrijgbaar bij bijna 5.000 winkels in Finland en in verschillende andere Europese landen. Naast de Scandinavische landen heeft Mysoda een sterke marktpositie in Zwitserland en een groeipositie in Frankrijk en België. De hoofdzetel van Mysoda België bevindt zich in Oudenaarde. In Comines is er een Mysoda productie-eenheid gevestigd.

In Belgie is Mysoda al verkrijgbaar bij Krefel, Selexion, Expert, Exellent, Intermarché, Molecule, Multi Bazar, Europoint, Unikamp, Wara en onafhankelijke elektro, huishoud- en voedingswinkels.

De aanbevolen verkoopprijzen zijn:

Mysoda Woody - Biocomposite              79,95 €

Mysoda 1L Bottle 2 pack                       14,95 €